وونا

وونا

وونا

وونا

قرص زینک

قرص زینک

قرص زینک ،قرص زینک پلاس،قرص زینک سولفات،قرص زینک چیست،قرص زینک پلاس برای ریزش مو،قرص زینک ایرانی،قرص زینک خارجی،قرص زینک را کی بخوریم،قرص زینک پلاس و چاقی،قرص زینک برای رشد سریع مو

قرص زینک

توضیحاتی در مورد قرص زینک

قرص زینک یا همان عنصر روی برای سلامت و رشد بدن، ترمیم زخم، تقویت سیستم ایمنی و بادام زمینی و غذاهای دریایی وجود دارد.

قرص زینک چیست

قرص زینک که با نام روی هم شناخته می‌شود یک مکمل برای سلامت و زیبایی پوست و مو است. درواقع کمبود روی باعث ریزش مو می‌شود. اگر پزشک شما تشخیص دهد که دلیل مشکلاتی که برای پوست و موی شما پیش آمده است ناشی از کمبود این عنصر است مکمل‌های روی را تحت عنوان قرص زینک برایتان تجویز می‌کند. محبوبیت این مکمل در میان خانم‌ها باعث شده است تا عده‌ای به مصرف خودسرانه آن روی آورند اما باید در نظر داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوع دارو و مکملی می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

آشنایی با قرص زینک

قرص زینک (Zinc) یک مکمل غذایی است که حاوی عنصر روی و برخی از ویتامین‌ها از قبیل گروه ب و ث می‌باشد. روی (زینک) یکی از عناصر مهم و ضروی است که نقش‌های بسیار مهم و حیاتی در بدن انسان ایفا می‌کند. عنصر روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید پروتئین، تولید کلاژن، حفظ سلامت سیستم بینایی، ترمیم زخم، مقابله با استرس، سلامت پوست، استحکام ناخن‌ها و تقویت ساختار مو نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند.قرص زینک(روی) که نمونه رایج آن در ایران با نام زینک پلاس شناخته می شود، یک مکمل غذایی است که حاوی عنصر روی و برخی از ویتامین ها از قبیل گروه ب و ث می باشد. بنا بر تحقیقات و گزارشات مختلف بیش از 75% از مردم جهان دچار کمبود عنصر روی می باشند و یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مشکلات پوستی، ناخن ها و غیره می باشند کمبود عنصر روی در بدن است. قرص زینک(زینک پلاس) می تواند یک مکمل غذایی مناسب برای جبران کمبود روی باشد، نمونه های مختلفی از زینک پلاس(قرص زینک) در بازار ایران یافت می شود. به عنوان مثال قرص زینک پلاس شرکت یورو ویتال که ساخت کشور آلمان است در دوزهای 5 و 10 میلیگرم با ویتامین های ب و ث و به شکل سافت ژل، کپسول و شربت موجود است، برندهای دیگری نیز از مکمل های زینک در داروخانه ها وجود دارند که تقریبا از لحاظ کیفیت همگی مشابه هم می باشند. کدام قرص زینک و به چه مدت و چه تعداد باید مصرف شود را پزشک شما بر اساس نتیجه آزمایشات خون تشخیص می دهد. به یاد داشته باشید همان طور که کمبود عناصر معدنی موجب بروز مشکلاتی در بدن می شوند ازدیاد آن ها نیز باعث اختلال در متابولیزم و ایجاد مشکلات جدی می گردد از اینرو توصیه اکید می کنم قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی و یا دارو حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.این دارو در ایران به دو صورت شربت و قرص وجود دارد.

علائم کمبود روی

علایم کمبود روی در بدن: ضعف سیستم ایمنی تاخیر در بهبود زخم‌ها تاخیر در رشد کودکان و نوجوانان ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مثل اسفناج، قارچ یافت می‌شود.

زمان مصرف قرص زینک

دوز و مدت زمان مصرف مکمل‌های روی باید توسط پزشک مشخص گردد. به طور معمول زنان روزانه 5 الی 8 میلی‌گرم و مردان 8 الی 11 میلی‌گرم و کودکان 2 الی 5 میلی‌گرم روی نیاز دارند. توجه: مصرف طولانی‌مدت و یا دوز بالای مکمل‌های روی باعث اختلال در جذب عنصر مس و تخلیه ذخایر آن در بدن می‌شوند که سبب بروز مشکلات جدی از قبیل کم خونی، ضعف، ریزش مو و غیره می‌گردد.

نکاتی در مورد مصرف قرص زینک

قرص زینک در ایران با نام زینک پلاس شناخته می‌شود. استفراغ می‌شود. میزان زیاد روی باعث کاهش HDL (کلسترول خوب بدن) و افزایش LDL (کلسترول بد بدن) می‌شود.

قرص زینک و ریزش مو

بدن ما به دلایل مختلفی به زینک احتیاج دارد. این دلایل عبارتند از: ساخت سلول های سالم؛ تنظیم هورمون ها؛ کمک به جذب مواد غذایی. البته این نگرانی وجود دارد که مقدار زیاد زینک در بدن می تواند سطح DHT را افزایش دهد. شاید به نظر عجیب برسد، زیرا هرچقدر سطح DHT بالاتر رود، تولید مواد مفید در بدن محدودتر می شود. همچنین قرص زینک به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند و همین امر، یک دلیل مهم برای مفید بودن قرص روی برای ریزش مو است.برای اینکه بدانید چگونه قرص روی برای ریزش مو و جلوگیری از آن و همچنین اثر زینک بر تقویت مو مفید است، ابتدا باید با اثر کمبود روی بر ریزش مو آشنا شوید. یک فرضیه ثابت شده آن است که کمبود روی ، باعث بروز تغییرات در ساختار پروتئین فولیکول های مو و تضعیف ساختار مو می شود. به این معنی که موهای جدید زودتر از آنچه که باید، ریزش می کنند. اهمیت روی برای تقویت مو بر روی تمام جو گندمی، به رنگ اصلی موهایشان بوده است. اثربخشی روی برای ریزش مو و درمان آن، به دلیل فعل و انفعالات منفی آنزیمی در کاربرد مواد معدنی نشان داده شده است.

زینک در رژیم غذایی

راه های زیادی برای قرار دادن زینک در رژیم غذایی وجود دارد که بدون استفاده از منابع خالص زینک، مانند قرص روی ، به مقدار کافی، و نه کمتر و بیشتر از حد مورد نیاز، روی دریافت می کنید. این منابع غذایی عبارتند از: تخم مرغ فرآورده های سویا .قرص زینک پلاس به دلیل داشتن مقادیر فراوان ویتامین های گروه ب و سایر املاح معدنی مفید برای بدن و همچنین برای کسانی که به دنبال چاقی بی ضرر هستن بسیار مفید است بهتر است با خوردن مکمل های پروتئنی در کنار مصرف روزانه قرص زینک پلاس در یک دوره 6 ماهه مبادرت به افزایش وزن کنید البته پیشنهاد می کنیم در خوردن آن زیاده روی نکنید و صرفا تا رسیدن به وزن نرمال خود ادامه دهید برای نو عروس های که مشکل لاغری صورت دارند هم قرص زینک خواص اعجاب آوری دارد میتوانید صبح ها بعد از صبحانه روزی یک عدد قرص زینک مصرف کنید و درکنار آن از مصرف تخم مرغ آبپز هم در صبحانه غفلت نکنید خوردن گوشت گوساله هم به سبب جذب آهن می شود البته قرص زینک به بهبود جذب آهن و درمان کم خونی هم کمک میکند

قرص زینک یک مکمل غذایی

در کشورمان قرصی به نام زینک پلاس(Zink Plus)داریم که یک مکمل غذایی میباشد و با نام قرص زینک(قرص روی)نیز شناخته است.اگر قرص زینک بیش از حد مجاز مصرف شود و این مصرف هم بصورت خودسرانه باشد عوارضی را میتواند به دنبال خودش داشته باشد.این قرص در میان خانم ها از محبوبیت زیادی برخوردار است.این محبوبیت شاید به دلیل تبلیغات گسترده‌ای است که درباره مصرف آن انجام شده است. عنصر روی در بدن یکی از عناصر اساسی و موثر در سلامت و زیبایی پوست و مو است و همین امر موجب شده است که بسیاری افراد به صورت خودسرانه آن را تهیه و مصرف کنند. در ادامه این مقاله به موارد مصرف و همچنین عوارض قرص روی خواهیم پرداخت. قرص زینک (روی) که نمونه رایج آن در ایران با نام زینک پلاس شناخته می‌شود، یک مکمل غذایی است که حاوی عنصر روی و برخی از ویتامین‌ها از قبیل گروه ب و ث می‌باشد. این عنصر بعد از آهن فراوان‌ترین عنصر جزیی در بدن به شمار می‌رود. این عنصر در فعالیت بیش از ۱۰۰ بارداری، کودکی و بلوغ نقش دارد. بطور کلی رشد تا قبل از اتمام سنین رشد به این ماده معدنی وابستگی زیادی دارد. روی به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد معدنی در سلامت پوست، فرم گرفتن و استحکام ناخن‌ها و تقویت ساختار مو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

نقش زینک در بدن

بخش اعظمی از پوست از پروتئینی به نام کلاژن ساخته شده است. از آنجایی که روی برای تولید انواع پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود آن برای داشتن پوستی سالم و شاداب ضروری است. علاوه بر این دریافت روی توسط بدن به خصوص در سینن رشد فواید زیادی به همراه دارد. از مهم‌ترین فواید آن می‌توان به تقویت و جلوگیری از ریزش مو ، فرم گرفتن و سفتی ناخن‌ها ، سلامت پوست ، افزایش قد در سنین رشد ، کمک به ترمیم زخم‌ها ، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه تولید مثل اشاره کرد.

مشخصات قرص زینک

این دارو در ایران به دو صورت شربت و قرص وجود دارد. شربت آن برای کودکان که قورت دادن قرص برای آن‌ها مشکل است و قرص آن برای بزرگسالان مناسب است. زنان بالغ روزانه به ۵ الی ۸ میلی‌گرم، مردان بالغ ۸ الی ۱۱ میلی‌گرم و کودکان ۲ الی ۵ میلی‌گرم روی نیاز دارند. توجه: حاملگی، ورزش، استرس و بیماری‌های مزمن نیاز بدن به روی را افزایش می‌دهند.

عوارض مصرف قرص زینک و روی

مصرف روی می‌تواند برای افرادی که این عنصر را بیش از حد مجاز وارد بدن می‌کنند عوارضی در پی داشته باشد. مصرف قرص زینک بدون نسخه پزشک، معضلاتی از جمله افزایش ریسک خونریزی در فرد و کاهش فعالیت سیستم ایمنی او را در بر خواهد داشت. همچنین مقدار بیش از حد این عنصر در بدن موجب کاهش چربی مفید خون و افزایش حساسیت به ویژه در افراد دارای بیماری‌های تنفسی می‌شود. بنابراین دوز و مدت زمان مصرف مکمل‌های روی باید توسط پزشک مشخص گردد.

خواص قرص زینک

قرص زینک سبب تقویت و جلوگیری از ریزش مو می شود و همچنین نقش اثر بخشی در فرم گرفتن و سفتی ناخن ها دارد از زینک برای بهبود سلامت پوست هم استفاده می شود و همچنین برای افزایش قد در سنین رشد کودکان خواص بیشماری دارد قرص زینک کمک به ترمیم زخم ها می کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت سیستم بدنی می گردد با قرص زینک میتوانید برای ترمیم ترک لب ها هم استفاده کنید، مصرف روزانه قرص زینک از جنبه های فراوانی شامل افزایش قدرت جنسی در مردان، بارداری های موفق در زنان و سنتز هورمون های جنسی در سلامت دستگاه تولید مثلی موثر است. در بلوغ و تکامل اسپرم در مردان و نیز تکامل طبیعی نوزاد نیز تاثیر دارد. مصرف قرص زینک در بسیاری از موارد بزرگ شدگی غده پروستات نیز اثر گذار است

بیشتر بخوانید : قرص حساسیت ♥ قرص چرک خشک کن ♥ قرص ونوستات ♥ قرص والسارتانقرص استامینوفن

کپسول زینک سولفات

کپسول زینک سولفات

کپسول زینک سولفات ,کپسول زینک سولفات روی,کپسول زینک سولفات چیست,کپسول زینک سولفات برای مو,کپسول زینک سولفات 220,کپسول زینک سولفات ویتامین ث

کپسول زینک سولفات

توضیحاتی در مورد کپسول زینک سولفات

سولفات روی به صورت کپسول در بازار دارویی ایران موجود است. این دارو به عنوان مکمل برای پیشگیری و درمان کمبود روی در بدن م تجویز و مصرف می شود. رشد طبیعی و تقسیم سلولی، ترمیم بافتی، بلوغ جنسی و دستگاه تولید مثل، عادت به تاریکی و دید در شب، التیام زخم ها، دفاع ایمنی بدن، ادراک چشایی و احتمالاً بویایی از اعمال فیزیولوژیک وابسته به روی است. جذب نمک های روی از مجرای گوارش ناچیز است. تقریباً 30-20 درصد از روی موجود در رژیم های غذایی از طریق دوازدهه و ایلئوم جذب می شود. این عنصر به طور کلی در گلبول های قرمز و سفید و همچنین عضلات، استخوان ها، پوست، کلیه ها، کبد، لوزالمعده، شبکیه و پروستات ذخیره می شود. سولفات روی در درمان آکنه و آرتریت روماتوئید، به تأخیر انداختن شروع زوال عقل در بیمارانی که از نظر ژنتیکی در معرض این خطر هستند و نیز جهت بهبود پاسخ ایمنی در سالخوردگان مصرف می شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد کپسول زینک سولفات صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

موارد مصرف کپسول زینک سولفات

سولفات روی به عنوان مکمل در پیشگیری و درمان کمبود روی مصرف می شود. نیاز به این ماده معدنی درحالاتی از قبیل سوختگی ها، سیروز کبدی، دیابت، بی اشتهایی گاسترکتومی، اختلالات ژنتیکی، نوزادان نارس، عفونت های مزمن، بیماریهای روده، بیماری لوزالمعده، بیماری کلیوی، اختلالات پوستی، استرس و ضربه ممکن است افزایش یابد.

مکانیسم اثر کپسول زینک سولفات

روی برای حفظ ساختمان اسیدهای نوکلئیک، پروتئین ها و غشاهای سلولی ضروری است. به علاوه، رشد طبیعی و تقسیم سلولی، ترمیم بافتی، بلوغ جنسی و دستگاه تولید مثل، عادت به تاریکی و دید در شب، التیام زخمها، دفاع ایمنی بدن، ادراک چشایی و احتمالاً پویایی از اعمال فیزیولوژیک وابسته به روی می باشند.

فارماکوکینتیک کپسول زینک سولفات

جذب نمکهای روی از مجرای گوارش ناچیز می باشد. تقریباً 30-20 درصد از روی موجود در رژیم غذایی از طریق دوازدهه و ایلئوم جذب می شود. این عنصر اساساً در گلبولهای قرمز و سفید و همچنین در عضلات، استخوان ها، پوست، کلیه ها، کبد، لوزالمعده، شبکیه و پروستات ذخیره می شود. راه اصلی دفع روی (تقریباً 90 درصد) از طریق مدفوع است و میزان کمی نیز از راه ادرار و عرق می شود.

عوارض کپسول زینک سولفات

مصرف مقادیر زیاد دارو ندرتاً ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی به ویژه اشکال در هضم و درد اپی گاستریک، تهوع و مشکلات هماتولوژیک شود.

تداخل دارویی با کپسول زینک سولفات

مقادیر زیاد روی ممکن است جذب مس از طریق روده را مختل نماید. نمکهای روی ممکن است جذب تتراسیکلین ها را از طریق ایجاد شلاتهای غیر محلول کاهش دهند. از اینرو فاصله زمانی حداقل 2 ساعت بین تجویز مکمل های روی و تتراسیکلین ها ضروری می باشد.

هشدار در مورد مصرف کپسول زینک سولفات

در صورتی که بیمار دچار کمبود مس باشد، مصرف روی ممکن است کمبود مس را تشدید کرده یا سطح سرمی آن را کاهش دهد.

توصیه هایی در مورد مصرف کپسول زینک سولفات

1. دارو حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از غذا (مگر در صورت تحریک گوارشی) مصرف شود. 2. در صورت لزوم می توان محتویات کپسول را روی غذای سرد ریخته و مصرف کرد. 3. از مصرف غذاهای حاوی کلسیم، فسفرو فیتات با این دارو باید خودداری گردد. 4. در صورت ایجاد تهوع، اسهال، بثورات پوستی، استفراغ شدید، از دست رفتن آب بدن و بی قراری، مقدار مصرف دارو باید کاهش یافته یا اینکه دارو تا کنترل علایم فوق مصرف نشود.

نکته هایی در مورد مصرف کپسول زینک سولفات

-روی جذب تتراسایکلین را مختل می کند. -از مصرف غذاهای کلیسم دار (مانند لبنیات)، فسفر و فیتات با این دارو باید خودداری کرد. -از عوارض جانبی دارو می توان به تهوع، استفراغ و مشکلات گوارشی اشاره کرد. در صورت بروز اسهال خفیف، بثورات پوستی، استفراغ شدید، از دست رفتن آب بدن و بیقراری، مصرف دارو باید کم شده و تا از بین رفتن علایم دارو قطع شود. -دارو دست کم یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا (مگر در صورت تحریک گوارشی) مصرف گردد. -مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای پسران و مردان بالغ 15 میلی گرم و برای دختران و زنان بالغ 12 میلی گرم است. (طی یکی دو سال اخیر مکمل های دارویی محتوی روی مانند zinc plus و غیره وارد بازار دارویی ایران شده است).

نیاز فرد بالغ به کپسول زینک سولفات

نیاز فرد بالغ به روی در روز 16 میلی گرم است ولی در افراد بیمار روزانه باید 220 میلی گرم سولفات روی تجویز شود. در ترمیم زخم پوست، بدن نیاز مبرم به روی دارد. تجویز پمادهای روی در بهبود زخم موثر است. امروزه به جای کپسول سولفات روی از سیترات و گلوکو نات روی استفاده می شود که مزیت بیشتری نسبت به کپسول سولفات روی دارد.

مشخصات کپسول زینک سولفات

نام فارسى زینک سولفات نام انگلیسى ZINC SULFATE نام تجارى دارو Zinc 220 گروه دارویى تأمین‌کننده روى اشکال‌ دارویی سولفات‌ روی‌: Capsule: 220 mg

عوارض کلی کپسول زینک سولفات

عوارض جانبی اعصاب مرکزی: بی‌قراری. پوست: بثورات پوستی. دستگاه گوارش: دیسترس و تحریک، تهوع، استفراغ (با مقادیر زیاد دارو)، زخم معده، اسهال. سایر عوارض: دهیدراسیون. مسمومیت و درمان تظاهرات بالینی: کمی فشار خون، ادم ریوی ، اسهال، استفراغ، یرقان و اولیگوری. درمان: مصرف دارو باید قطع شده و اقدامات حمایتی شروع شود.

اطلاعاتی در مورد کپسول زینک سولفات

طبقه‌بندی فارماکولوژیک: عنصر کم‌مقدار، ضد عفونی‌ کننده. طبقه‌بندی درمانی: مکمل غذایی، ضد عفونی‌کننده پوستی. طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C نکات قابل توصیه به بیمار 1- دارو را بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. 2- از مصرف روی با فرآورده‌های شیر خودداری نمایید، زیرا جذب روی را کاهش می‌دهد. 3- در صورت بروز تحریکات گوارشی، این دارو را با غذا مصرف کنید. 4- از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد کلسیم، فسفر، یا فیتات همراه با این دارو خودداری کنید.

همه چیز درباره روی

روی یا (zinc ) جزو 15 عنصر معدنی و ضروری است، که بدن ما به آن نیاز دارد. اگر به جدول شیمیایی یا تناوبی مواد نگاهی بیندازیم، می بنیم که این جدول شامل 114 عنصر یا ماده ی شیمیایی است که به صورت دوره ای و گروهی قرار گرفته اند و تمامی این تعداد عناصر از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی با یکدیگر متفاوت هستند و بر اساس همین خواص در جدول طبقه بندی شده اند . فلز روی نخستین بار در سال 1869 میلادی توسط دانشمند فرانسوی ( رولن ) به عنوان عامل رشد آسپرژیلوس نیگرا معرفی شد، سپس دکتر سامک و همکارانش ( در سال 1926 ) این عنصر را برای رشد گیاهان آلی ضروری تشخیص داد و پس از آن دکتر بل کینز ( در سال 1919 ) به نقش آن در حیوانات بزرگتر و دکتر برتراند و همکارانش ( در سال 1911( و همچنین دکتر مک ( در سال 1926 ) به نقش عنصر روی در انسان اشاره کردند . در بدن انسان حدود 4 – 1 گرم روی ( به طور متوسط 2/2 گرم روی ) وجود دارد که معادل نیمی از آهن بدن است . مقدار این عنصر در بعضی از اعضای بدن بیشتر است که نشان دهنده ی نقش آن در این ارگان ها است. بیشترین مقدار روی در چشم، پانکراس و پوست ذخیره شده است ( 20 در صد روی کل بدن ) و به همین دلیل روی از ضایعات پوستی، اگزما و عارضه های دیگر پوستی جلوگیری می کند و بیماران بسیاری با چنین ضایعاتی با خوردن سولفات روی و استعمال پماد های جلدی روی ( به نام Zinc Oxide ) درمان شده و میشوند. هم چنین در مشیمیه ی چشم ، و پروستات و مایع منی صد برابر غلظت پلاسما، روی وجود دارد . اعمال فیزیولوژی روی در بدن بسیار زیاد و پر اهمیت است. دانشمندان و محققان علم تغذیه در بررسی های خود در طی بیش از 20 سال به این نتیجه رسیده اند که روی در بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی بدن، شرکت داشته و برای حفظ سلامتی و طول عمر بدون امراض وجود آن لازم و ضروری است. فلز روی آنتی اکسیدانی است که در واکنش های اکسیداتیو استرس نقش مهمی را بازی می کند . همان طور که میدانید در اطراف ما عوامل رادیکال زا و اکسیدان بسیار فراوان است و متاسفانه امروزه رابطه اکثر بیماری ها با این عوامل اکسیدان ثابت شده است. بطور مثال با مصرف هر عدد سیگار 15000 رادیکال آزاد وارد بدن شخص مصرف کننده میشود که در صورت وجود نداشتن مواد آنتی اکسیدان، بیماریهای مختلف در بدن ایجاد می شود. ویتامین C، ویتامینE و بتا کاروتن ( پیش نیاز ویتامین A ) ، روی و سلنیوم 5 آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته شده در بدن هستند که عامل حفظ سلامتی و مبارزه با بیماری ها به شمار می روند. فلز روی، در افزایش سطح سیستم ایمنی و کارکرد صحیح دستگاه ایمنی نقش مهمی را به عهده دارد . روی عوامل وفلزات سمی ( توکسیک ) واردشده به بدن را جذب و خنثی می کند. به طور مثال در شهر های آلوده ای مانند تهران که مرتبا” سرب و سایر فلزات سنگین به بدن وارد می شود وجود کافی روی در بدن ، مانع از اثرات سمی و مخرب آن ها خواهد شد. این فلز در ساختمان بیش از دویست آنزیم در بدن شرکت دارد. روی، علاوه بر شرکت در ساخت آنزیم ها به عنوان یک کاتالیزور یا تسریع کننده واکنش های بدن عمل میکند.

اثر متابولیک

اثر متابولیک: روی به عنوان کوفاکتور برای بیش از 70 آنزیم مختلف عمل می‌کند. روی التیام زخم، میزان رشد طبیعی و هیدراسیون طبیعی پوست را تسهیل کرده به حفظ احساس چشایی و بویایی کمک می‌کند. رشد طبیعی و ترمیم بافتی به مقدار کافی روی نیاز دارد. در بیمارانی که فقط از راه تزریقی تغذیه می‌شوند (TPN) و غلظت پلاسمایی روی آنها پایین است، درماتیت و به دنبال آن ریزش مو بروز کرده است. روی یک عنصر اساسی بسیاری از آنزیم‌ها است که برای به حرکت درآوردن پروتئین و کربوهیدرات و پروتئین پیوندیابنده به شبکیه (retinal-binding protein) اهمیت دارد.

سولفات روی رایجترین مکمل روی

سولفات روی رایجترین مکمل قابل استفاده روی است و نسبت به سایر اشکال کمترین قیمت را دارد اما حداقل جذب را دارد و باعث آشفتگی معده می شود. پزشک معالج معمولاً ۲۲۰ میلی گرم از سولفات روی را که حاوی تقریباً ۵۵ میلیگرم عنصر روی است، تجویز می کند. شکل های قابل جذب تر که قابل دسترس هستند عبارتند از: پیکولینات روی، سیترات روی، استات روی، گیسرات روی و مونومیتونین.

عنصر روی

روی عنصری است شیمیایی با علامت اختصاری Zn که دارای عدد اتمی ۳۰ است. روی فلزی است به رنگ سفید متمایل به آبی که بر اثر رطوبت هوا تیره رنگ می‌شود و در حین احتراق رنگ سبز براقی تولید می‌کند. روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورد استفاده در دنیا می‌باشد. از موارد استفاده روی می‌توان آلیاژهای مختلف از جمله برنج و فولاد گالوانیزه را نام برد. روی یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Zn و عدد اتمی آن ۳۰ می‌باشد. آلیاژهای روی از قرنها پیش استفاده می‌شده‌است. کالاهای برنجی که به ۱۰۰۰-۱۴۰۰ سال پیش باز می‌گردند در فلسطین پیدا شده‌اند و اشیاء رویی با ۸۷٪ روی در ترانسیلوانیا ما قبل تاریخ یافت شده‌اند. به خاطر نقطه جوش پایین و واکنش شیمیایی این فلز (روی جدا شده دود شده و قابل دست یابی نبود) خصوصیات واقعی این فلز در زمان باستان مشخص نشده بود. ساخت برنج به رومی‌ها نسبت داده شده و مربوط به ۳۰ سال پیش از میلاد می‌باشد. آن‌ها کالامین و مس را با یکدیگر در بوته آهنگری حرارت می‌دادند که در این عمل اکسید روی در کالامین کاهش میافت و فلز روی آزاد توسط مس به دام انداخته می‌شد و به شکل آلیاژ در می‌آمد. برنج بدست آمده یا در قالب ریخته می‌شد یا با چکش به شکلهای مختلف در می‌آمد. روی استخراج و تصفیه روی نا خالص در ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در هند و چین صورت می‌گرفته‌است. در غرب نیز کشف فلز روی به Andreas Marggraf آلمانی در سال ۱۷۴۶ بر می‌گردد. شرح تولید برنج در اروپای غربی در کتاب‌های آلبرتوس مگنوس در سال ۱۲۸۴ به چشم می‌خورد. این فلز در قرن ۱۶ به میزان قابل توجه شناخته شد. Agricola در سال ۱۵۴۶ اعلام کرد که وقتی که سنگ معدن روی گداخته می‌شود فلز سفید می‌تواند منقبض شود و دیواره کوره را بتراشد. او در نوشته‌های خود به این مسئله نیز اشاره کرد که فلزی شبیه آن به نام Zincum در Silesia تولید می‌شده‌است. پاراسلیوس (متوفی به سال ۱۵۴۱) اولین کسی در غرب بود که گفت Zircum فلزی جدید است که در مقایسه با فلزات دیگر خواص شیمیایی جداگانه‌ای دارد. نتیجه آن است که فلز روی زمانی شناخته شده که Margaraf کشفیاتش را شروع کرد و در حقیقت فلز روی دو سال زودتر توسط شیمیدان دیگری به نام Anton Von Swab تجزیه شده و بدست آمده بود. اما تحقیقات Margraaf جامع تر بود و بخاطر تحقیقات این دو شخص آن‌ها به عنوان کاشفین روی شناخته می‌شوند. قبل از کشف تکنیک غوطه وری سولفید روی Calamine تنها منبع معدنی فلز روی بوده‌است.

بیشتر بخوانید : کپسول ژلوفن ♥ کپسول ژریویتون ♥ کپسول ژلوکاف ♥ کپسول سلبرکسکپسول زاکسیم

قرص خون

قرص خون

قرص خون ,قرص خون تبریزیان,قرص خون ساز گیاهی,قرص خون ساز,قرص خون آیت الله تبریزیان,قرص خون چیست,قرص خون استاد تبریزیان,قرص خون در طب اسلامی,قرص خون طب اسلامی,قرص خون اسلامی,قرص خون تبریزیان چیست,قرص خون تبریزیان در بارداری,قرص خون تبریزیان بارداری,ترکیبات قرص خون تبریزیان

قرص خون

توضیحاتی در مورد قرص خون

این دارو منافع زیادی دارد به جهت اینکه تمام بیماری های خونی و قلبی عروقی را درمان کند اعم از کم خونی و خونریزی و سرطان خون و تالاسمی و هموفیلی و بواسیر و دریچه قبل و سوراخ شدن قلب.در طب اسلامی هر کدام از دارو ها توصیه های خاص خود را دارد مثلا باید تعدادی از دارو ها ناشتا استفاده شود تا اثر مطلوب را داشته باشد. تعدادی از داروها باید حتما شب مصرف شود و یا تعدادی از دارو ها باید بدون همراهی چیز دیگری استفاده شود. از جمله این دارو های مهم که مراقبت و تاکیدات خاصی دارند قرص خون می باشد. این تاکید بدو شک اشاره به رموزی دارد که در استفاده و اثر بخشی این داروی مهم تاثیر گذار است. این توصیه ها عبارتند از : استفاده نکردن از خرما، ماهی، سرکه و سبزیجات در مدت مصرف این دارو. هنوز راز این نکته کشف نشده است که چرا در هنگام مصرف این دارو نباید این چند مورد استفاده شود اما با نگاه اجمالی به ترکیبات این دارو و اثری که این چند ماده دارند شاید بتوان به سر نخ هایی برای این سوال رسید.

موارد مصرف قرص خون

1- همه مشکلات مرتبط با خون (درمان شاخص این بیماری) مانند خونریزی، کم خونی، مشکل پلاکت، گلبول سفید و قرمز، تالاسمی، هموفیلی، مشکل دریچه قلب، سوراخ دهلیز قلب 2- بواسیر 3- التهابات بدن 4- لکه بینی زنان 5- برخی از انواع سرطان. 6- پوکی استخوان . تمام بیماریهای خونی، قلبی و عروقی – درمان کم خونی – برطرف کننده خونریزی – درمان خون ریزی خانم ها – درمان سرطان خون – درمان تالاسمی – درمان هموفیلی – درمان مشکلات دریچه قلب – درمان سوراخ شدن قلب – درمان بواسیر

نحوه مصرف قرص خون

صبح ناشتا و شب موقع خواب سه عدد خورده شود. – در تابستان یک مثقال و در زمستان دو مثقال. – چهار حبه بصورت ناشتا و چهار حبه موقع خواب – دوز مصرف در افراد مختلف متفاوت است. (در کودکان و زنان باردار کمتر استفاده میشود) نکته مهم: هنگام استفاده از این ترکیب از خوردن باقلا، ماهی و سرکه اجتناب شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص خون

نکته: در ایام پاییز و زمستان روزی دو مثقال (سه عدد) و در ایام بهار و تابستان روزی یک مثقال (2 عدد که تقریبا مساوی با ۳/۴۵۶ گرم است) مصرف شود. نکته: بهتر است دارو در روز مصرف شود یعنی از طلوع آفتاب تا اذان مغرب ولی اگر می‌خواهید شب مصرف کنید، شروع مصرف دارو را از شب بگیرید. مثلا امروز سه شنبه است و امشب می‌شود شب چهارشنبه. هر مقدار از دارو که امشب مصرف می‌کنید را جزو مصرف چهارشنبه قرار دهید. توجه: در طول مصرف این دارو از خوردن خرما، ماهی، سرکه و سبزیجات خودداری کنید. توجه: برای تاثیر گذاری این دارو حتما باید سه بسته از آن کاملا مصرف شود.

کاربرد قرص خون

کاربرد: درمان تمام بیماری های خونی و قلبی و عروقی و کم خونی سرطان خون تالاسمی هموفیلی کمبود پلاکت گره خوردگی رگها سوراخ شدن قلب دیابت نوع1 تشکیل نشدن قسمتی از قلب در جنین لپوس بند آوردن و جبران خون زنان بارداری که لکه می بینند جایگزین قطره آهن هم در کودکان و هم در بزرگسالان

دستور مصرف قرص خون

تابستان: روزی یک مثقال میل شود. ظرف حاوی سه مثقال بوده که در طول سه روز صبح ناشتا و شب موقع خواب میل شود. افراد دو تا هفت سال نصف و زیر دو سال یک چهارم بزرگسالان میل کنند. زمستان: روزی دو مثقاال میل شود. چون ظرف حاوی سه مثقال است دو ظرف آن در سه روز صبح ناشتا و شب موقع خواب میل شود.برای این کار می‌توانید دو روش را انجام دهید:کل محتویات بستهٔ دارو را در یک پلاستیک ریخته و سپس وزن کنید و عدد نشان داده شده در ترازو را بر تعداد حب های دارو، تقسیم کنید که وزن یک عدد آن بر حسب گرم به دست می‌آید. سپس حساب کنید که چند عدد از آن مساوی با دو مثقال یعنی ۶/۹۱۲ گرم می‌شود و همین اندازه را روزانه میل کنید. و در بهار و تابستان نیز نصف همین مقدار را میل کنید. ۲⃣وزن کل محتویات دارو را تقسیم بر عدد ۳/۴۵۶ کنید که وزن دارو بر حسب مثقال به دست می‌آید. سپس عدد حاصل را تقسیم بر تعداد حب های دارو کنید و بعد در نظر بگیرید که چند عدد حب با دو مثقال برابر می‌شود. نکته: بهتر است دارو در روز مصرف شود یعنی از طلوع آفتاب تا اذان مغرب ولی اگر می‌خواهید شب مصرف کنید، شروع مصرف دارو را از شب بگیرید. مثلا امروز سه شنبه است و امشب می‌شود شب چهارشنبه. هر مقدار از دارو که امشب مصرف می‌کنید را جزو مصرف چهارشنبه قرار دهید. افراد دو تا هفت سال نصف و زیر دو سال یک چهارم بزرگسالان میل کنند.

نام های دیگر قرص خون

نامهای دیگر 1- قرص خون 2- حب خون 3- دواء البواسیر 4- مرکب بواسیر نکته: جایگزین قرص آهن. (قرص آهن موجود در بازار زمینه جن زدگی را در فرزند ایجاد میکند).

طرز تهیه قرص خون

ملک ازرق (مقل ازرق) یک واحد، آب تره 4 واحد، هلیله سیاه یک واحد، بلیله یک واحد، آمله (املج) مغش (خالص بدون پوسته) یک واحد. آب تره را روی مقل ازرق ریخته و بمدت یک ماه سرپوشیده بماند. سپس خمیر حاصل را به سه ماده پودر شده دیگر ترکیب نمایید و خوب ورز دهید سپس بصورت حب حب در آورید. نکته: واحد هر مقداری میتواند باشد مثلا یک واحد معادل 100 گرم و چهار واحد معادل 400 گرم.

کم خونی

کم‌خونی یا آنمی (به انگلیسی: Anemia) اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد. کم‌خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. این بیماری بر اساس‌های گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود، مثل ریخت‌شناسی گلبول‌های قرمز، مکانیسم‌های اتیولوژیک و غیره. سه دستهٔ اصلی عبارتند از: ازدست رفتن حجم زیادی از خون (خون‌ریزی‌های حاد یا مزمن)، ازبین‌رفتن سلول‌های خونی (همولیز) و کمبود تولید سلول‌های خونی.

علت کم خونی

از دست دادن خون: خون ریزی متوالی در زمان‌های قاعدگی یا به دلیل زخم معده یا سرطان می‌تواند باعث فقر آهن و کم‌خونی در بدن شود. کمبود آهن در رژیم‌های غذایی: اگر مواد غذایی که روزانه مصرف می‌شود دارای مقدار کمی آهن باشد یا در رژیم غذایی گوشت را حذف کنیم یا در کودکان شیرخوار که فقط از شیر مادر استفاده می‌کنند، کمبود آهن به وجود می‌آید. خانم‌های باردار و مخصوصاً کسانی که در حال شیردهی هستند به دلیل سیستم عملکردی بدن چند برابر بیشتر از آقایان به آهن نیاز دارند و رژیم غذایی آنها باید غنی از آهن باشد.

علائم کم خونی

مهمترین علامت کم‌خونی احساس خستگی زودرس و فرسودگی است. علائم دیگر شامل این موارد است: ضعف رنگ پریدگی غشا مخاطی و بستر ناخن و پوست ضربان نامنظم یا تند قلب کوتاهی نفس درد قفسهٔ سینه احساس سبکی در سر یا سرگیجه خفیف مشکلات شناختی بی‌حسی، کرختی یا سردی انتهای اندامها سردرد ممکن است در ابتدا کم‌خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید. اما شدت علائم با پیشرفت کم‌خونی افزایش می‌یابند. بی خوابی درشب هم علائم کم‌خونی می‌باشد.

سلول های خونی

خون از سلولهای خونی و مایعی به نام پلاسما تشکیل شده‌است. سه نوع سلول خونی در پلاسما شناور هستند. سلولهای خونی سفید (گلبولهای سفید): این سلولها با عفونتها مبارزه می‌کنند. پلاکتها: این سلولها به لخته شدن خون پس از ایجاد جراحتها کمک می‌کنند. سلولهای خونی قرمز (گلبولهای قرمز): این سلولها اکسیژن را از ریه‌ها به مغز، سایر ارگانها و بافتهای مختلف بدن حمل می‌کنند. بدن شما برای عملکردهای خود به خون حاوی اکسیژن احتیاج دارد. خون اکسیژن دار کمک می‌کند تا انرژی لازم برای بدن تأمین شود و گرمی و رنگ پوست سالم را ایجاد می‌کند. گلبولهای قرمز محتوی هموگلوبین هستند. هموگلوبین یک پروتئین حاوی آهن است که عامل ایجاد رنگ قرمز خون است. این ماده، عامل اصلی انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر نقاط بدن است و دی‌اکسید کربن را نیز از بافتهای بدن به ریه‌ها منتقل می‌کند تا در ریه‌ها از طریق بازدم دفع شوند. بسیاری از سلولهای خونی از جمله گلبولهای قرمز به صورت مداوم در مغز استخوان تولید می‌شوند. مغز استخوان یک مادهٔ اسفنجی شکل قرمز رنگ است که درون برخی از استخوانهای بدن وجود دارد. برای تولید گلبولهای قرمز و هموگلوبین، بدن به مصرف غذای حاوی پروتئین، ویتامینها و آهن نیاز دارد. کم‌خونی حالتی است که در آن تعداد گلبولهای قرمز یا میزان هموگلوبین آنها کمتر از میزان طبیعی است. در کم‌خونی تخریب گلبولهای قرمز سریعتر از جایگزینی گلبولهای جدید است لذا خون گلبول قرمز کمتری خواهد داشت و در نتیجه میزان حمل اکسیژن به بافتهای بدن کاهش یافته و احساس خستگی ایجاد می‌شود. کم‌خونی یا آنمی (به انگلیسی: Anemia) از واژه یونانی an-haima به معنی بدون خون گرفته شده‌است و عبارتست از نقص کمی یا کیفی هموگلوبین که یک مولکول در درون گلبول‌های قرمز است. چون هموگلوبین وظیفه ترابری اکسیژن از شش‌ها به بافت‌های بدن را بر دوش دارد پس، کم‌خونی مایه بروز هیپوکسی(hypoxia) یا کم اکسیژنی در بافت‌ها و اندام‌ها می‌شود. از آنجاییکه سلول‌های بدن برای بقای خود به اکسیژن وابسته هستند، درجه‌های گوناگون کم‌خونی می‌تواند شرایط بالینی گوناگونی را ایجاد کند.

تشخیص کم خونی

عموماً پزشک آزمایش شمارش کامل خون(CBC) را جزو آزمایش‌های نخستین برای تشخیص کم‌خونی، درخواست می‌کند. علاوه بر گزارش شمار گلبولهای قرمز و مقدار هموگلوبین، دستگاه خودکار شمارنده اندازه گلبولهای قرمز را با فلوسیتومتری اندازه می‌گیرد که یک عامل مهم در افتراق میان علل گوناگون کم‌خونی می‌باشد. آزمایش گسترش(smear) رنگ شده خون در زیر میکروسکوپ نیز سودمند می‌باشد. در کشورهای پیشرفته ۴مؤلفه (شمارش گلبول قرمز، میزان هموگلوبین، میانگین حجم هر گلبول قرمز یاMCV، پهنای گستردگی گلبولهای قرمز یاRDW) اندازه‌گیری می‌شود و موجب می‌گردد تا مؤلفه‌های هماتوکریت، میانگین هموگلوبین هر گلبول قرمز و میانگین غلظت هموگلوبین هر گلبول قرمز، از راه محاسبه بدست آید و با مقادیر طبیعی برای هر سن و جنسیتی مقایسه می‌شود. برخی شمارنده‌ها هماتوکریت را آشکارا اندازه‌گیری می‌کنند. برای مردان بالغ هموگلوبین کمتر ازgr/dl۱۳، نشانه کم‌خونی است و برای زنان بالغ این مقدارgr/dl۱۲ می‌باشد. شمارش رتیکولوسیتها و روش کینتیک برای کم‌خونی در مراکز درمانی بزرگ در غرب بیشتر از گذشته رایج گردیده زیرا دستگاه‌های آزمایشگر نوین می‌توانند رتیکولوسیت را هم بشمارند. شمارش رتیکولوسیت به منزله سنجش میزان خونسازی مغز استخوان یا تعداد گلبولهای قرمز جوان است. شاخص فرآوری رتیکولوسیت محاسبه نسبت میان میزان کم‌خونی با گستره افزایش رتیکولوسیت در پاسخ به بیماری است. اگر درجه کم‌خونی بالا باشد حتی یک شمارش طبیعی رتیکولوسیت می‌تواند نشان دهنده پاسخ ناکافی بدن به بیماری باشد. اگر شمارنده خودکار در دسترس نباشد، شمارش رتیکولوسیت با روش دستی و رنگ آمیزی ویژه گسترش خون انجام می‌شود. گلبولهای قرمز جوان اندکی بزرگتر از گلبولهای قرمز پیر بوده و ویژگی پلی کرومازی(polychromasia) از خود بروز می‌دهند. حتی اگر منبع ازدست رفتن خون مشخص باشد، ارزیابی خونسازی می‌تواند کمک کند بفهمیم آیا مغز استخوان توانا است خون ازدست رفته را جبران کند یا خیر. وقتی علت کم‌خونی مشخص نباشد، پزشک معالج آزمایشهای دیگری را درخواست می‌کند مانند: سرعت ته نشست گلبولهای قرمز(ESR)، اندازه‌گیری فریتین، میزان آهن سرم، ترانسفرین، میزان فولات سرم، میزان ویتامین B۱۲ سرم، الکتروفورز هموگلوبین، آزمایش عملکرد کلیه (همانند اندازه‌گیری کراتینین سرم). چنانچه تشخیص دشوار باشد، آسپیراسیون مغز استخوان و آزمایش روی آن، وضعیت سلول‌های بنیادی مولد گلبول‌های قرمز را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید : قرص زاناکس ♥ قرص زولپیدم ♥ قرص روغن ماهی ♥ قرص ریتالین قرص زردچوبه